Recenze: Kompletní návod k vytvoření Ekozahrady a rodového statku

1 290

Pokud bych měla někomu doporučit jen jednu knihu o přírodních zahradách, okamžitě bych si vzpomněla na knihu Ekozahrady od Jardy Svobody. Nepotřebujete knihovnu plnou publikací, zvlášť jestli s konceptem přírodní zahrady teprve začínáte, tahle knížka vám poskytne pro začátek vše potřebné. A nejen informace, pochopíte především souvislosti.

Nemusíte si pamatovat názvy a čísla, stačí si přečíst o tom, co se na vaší zahradě odehrává. Nevím, jak vy, ale já si vyprávění, které má hlavu a patu, pamatuji lépe než data vytržená z kontextu.

Když jsem se do knihy poprvé začetla, měla jsem pocit, že byla psaná pro mě. No rozhodně byla napsaná pro lidi, kteří mají stejný pohled na přírodu a krajinu jako já. Spolu s tím, že jsem začala navštěvovat jednu pražskou komunitní zahradu, byla tahle publikace takovým prvním zasvěcením do systému permakultury. Do té doby jsem o permakultuře jen slyšela a myslela jsem si, že je to šíleně složitý systém, kde si musíte pamatovat všechny vztahy rostlin a živočichů. V knize najdete ale především příběhy o tom, jak to v přírodě chodí. A permakultura je často především o nezasahování, což dost vyvrací můj předsudek o složitosti.

Co všechno se v knize dočtete a co odkoukáte?

Permakultura kniha

Nejprve se pomalu seznámíte s koncepcí přírodní zahrady. To jsou ty vztahy a souvislosti, bez kterých by to nefungovalo. Když načerpáte různé informace a vstřebáte příběhy o fungujícím společenství rostlin a živočichů v přírodě, autor vám ukáže, jak tyhle vztahy přenést na svoji zahradu. V kapitole Praktický design ekozahrady nahlédnete do systému návrhu ekozahrady.

V dalších kapitolách jsou pak rozebrané jednotlivé prvky, ze kterých se přírodní zahrádka skládá. Stromy, keře, popínavky, louky, pěstování zeleniny a bylinky. Za hodně přínosnou považuju kapitolu o půdě, dostanete docela šikovný návod na to, jak si zúrodnit svoji zahradu, aby dělala radost vám a samozřejmě také rostlinám. Půda je základ a kvalitní půda vám ušetří spoustu starostí, rostliny, kterým nechybí nebo nepřebývají živiny, jsou to nejlepší pro vaši zahrádku.

Kniha fotografie permakultura

Po půdě následuje téma voda, protože jen s půdou bychom si nevystačili. Kromě tipů na šetrné zalévání si můžete nastudovat i návod na zahradní jezírko nebo kořenovou čističku odpadních vod. Jakkoliv to zní složitě, nebojte se toho, autor umí vše šikovně a s vtipem vysvětlit, pochopí to i začátečník.

Konec knihy je věnován živočichům, spousta příběhů o tom, kdo by koho láskou sežral a jak nastolit rovnováhu, díky které nebudete muset používat chemické prostředky.

No a na závěr už jen krátká kapitola o tom, jak zajistit, aby vaše zahrada měla duši. To je ale něco, co už musí vzejít z vás, můžete se nechat inspirovat uvedenými fotografiemi. Fotografie jsou ostatně podstatnou součástí celé knihy. O čem se píše, to si můžete prohlédnout na fotkách, nebo pro větší názornost i na ilustracích.

Komu bych knihu doporučila?

Určitě někomu, kdo by chtěl konvenční způsob zahradničení vyměnit za ekologický. To znamená omezit používání chemie, přivítat na zahradě nové obyvatele z živočišné říše a pěstovat plodiny tak, že bude na zahradě vždy něco k snědku (říká se tomu jedlý les, o tom se v knize také dočtete). Druhou variantou je, že se teprve na hrabání v hlíně chystáte a že jste se rozhodli pro šetrnější cestu obdělávání půdy. Pokud si knihu přečtete od začátku do konce, získáte představu o tom, že to jde i jinak, a navíc spoustu návodů, co a jak udělat, aby se vám dařilo.

Komu by samotná kniha nestačila, Jarda Svoboda pořádá i kurzy permakulturního tvoření.

Úvodní foto: Zelená domácnost